Verschillende soorten kaarten

Er zijn in totaal zeventien kaarttypen, hoewel vijf daarvan niet op reguliere kaarten gebruikt worden. Er zijn acht hoofdtypen kaarten:


Creatures

ravager-wurm  
 
 
 

Creatures (wezens, beesten): dit zijn kaarten die allerlei verschillende wezens voorstellen. Je gebruikt creatures traditioneel vooral om een tegenstander mee aan te vallen, als ze niet worden tegengehouden door de creatures van je tegenstander halen ze de levenspunten van die tegenstander naar beneden. Elke creaturekaart heeft rechtsonder twee getallen staan die respectievelijk het aantal schade dat het creature normaliter aanricht en het aantal schade dat hij moet oplopen om te sterven voorstellen.

De meeste creatures mogen één keer per beurt aanvallen, wat je aangeeft door de kaart te "tappen", 90 graden te draaien, gevolg is dat zo'n wezen de volgende beurt niet meer mag verdedigen. Creatures worden speltechnisch ook gezien als spreuken (spells) omdat het idee is dat de wezens in een andere wereld rondlopen, maar dat je ze door middel van het spelen van een spreuk naar de strijd haalt. Dit werd "summonen" (oproepen) genoemd, en hoewel deze term niet officieel meer wordt gebruikt in de spelregels, wordt deze term nog veel door spelers gebruikt. Creatures blijven in het spel liggen totdat ze door een ander creature of door een andere spreuk worden gedood. Er zijn ook creatures die allerlei andere eigenschappen hebben en die niet primair worden gebruikt om mee te vechten.



Sorceries

sorcery1

Sorceries: sorceries zijn toverspreuken, die een eenmalig effect hebben op het spel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vuurbal, afgeschoten op een tegenstander of zijn of haar creatures. Een sorcery mag je alleen tijdens je eigen beurt spelen, tijdens je 'main phase' (hoofdfase).

Sorceries zijn voornamelijk krachtige spreuken die je niet zomaar op elk moment moet kunnen spelen.



Instants

mortify_358x500

Instants: instants zijn spreuken die je altijd kan spelen, dus ook in de beurt van de tegenstander of als reactie op een andere spreuk. Eigenlijk doen instants hetzelfde als sorceries met als voordeel dat ze op meer momenten gespeeld kunnen worden. Er zijn instants die spreuken kunnen counteren oftewel "tegenspreken". Hiermee kan je het effect van een zojuist gespeelde kaart van je tegenstander voorkomen. Instants zijn meestal óf minder krachtig dan sorceries wat betreft hun effect, óf duurder in mana. Wel zijn instants vaak krachtiger door het verrassingselement en hun veelzijdigheid.

Vroeger waren er ook interrupts maar die bestaan niet meer. Een interrupt was een spreuktype dat voorkwam dat er instants gepeeld mogen worden voordat de interrupt afgehandeld was. De kaarten met dit spreuktype zijn nu allemaal instants geworden retroactief tot instants hernoemd.[2]



Enchantments

lightform

Enchantments (bezweringen, betoveringen): dit zijn kaarten die het spelverloop of de regels van het spel beïnvloeden, tegenspreken of zelfs geheel omverwerpen. Het kan zijn dat een enchantment heel het spel beïnvloedt, dat het een voordeel voor jou betekent, of het kan zijn dat het alleen een in het spel liggende kaart beïnvloedt. In dat geval krijgt het de ondercategorie "aura" en wordt de kaart onder de desbetreffende kaart gelegd. In oudere sets bestond de term "aura" nog niet en werden deze kaarten "enchant creature" of "enchant land" genoemd, afhankelijk van het type kaart dat de aura mag enchanten. De meeste enchantments betoveren niet een enkele kaart maar brengen een algemeen effect voort.



Artifacts

artifact1

Artifacts (artefacten): een artifact is een mysterieus magisch voorwerp dat bepaalde magische eigenschappen heeft, dit kan van alles zijn. Ook machines vallen onder de categorie artifact. In werking vertonen artifacts overeenkomsten met enchantments in die zin dat ze op tafel blijven liggen en vaak een permanent effect hebben; andere artifacts hebben nog geen direct effect, maar moeten eerst door de speler geactiveerd worden. Het block Mirrodin uit 2003 is vrijwel volledig op artifacts gebaseerd. Sindsdien is het dan ook mogelijk om een deck met alleen maar artefacts te spelen, wat voorheen niet vaak gebeurde. Sinds het Alarablock kunnen artifacts ook één of meerdere kleuren hebben, daarvoor waren artifacts altijd kleurloos.



 

prismatic-vista

Lands: landjes worden niet beschouwd als spreuken maar spelen wel een sleutelrol in het spel. Je mag elke beurt maximaal één landkaart in het spel leggen. Deze produceren de 'mana' oftewel 'energie' die nodig is om je kaarten te spelen. De meeste landen leveren één mana per beurt, dit geef je aan door het land te tappen. Elke kleur heeft zijn eigen basisland waarvan je een onbeperkt aantal in je 'deck' mag hebben.

Daarnaast zijn er de zogenaamde "non-basic lands". Dit zijn landen die vaak meerdere kleuren mana kunnen produceren, of speciale mogelijkheden hebben die niks met 'mana' te maken hebben. De "non-basic lands" mogen echter net als alle andere kaarten slechts vier keer in het deck voorkomen.



Planewalkers

serra-the-benevolent

Planewalkers (wereldwandelaar, universumreiziger): een planeswalker is in het verhaal van Magic een supermachtige tovenaar die tussen alle verschillende werelden van Magic kan reizen. In de set Future Sight zit een kaart die naar deze kaartsoort verwijst. Traditioneel stelde elke speler een planeswalker voor, een planeswalkerkaart kan dus worden gezien als een soort 'sidekick' voor de speler.



Tribal

notrious-throng

Tribal (stamgericht, stamgebonden): is een toevoeging aan een andere kaartsoort, bijvoorbeeld Tribal Enchantment. Dit zorgt ervoor dat die kaart kenmerken kan hebben die normaal alleen aan creatures zijn voorbehouden. Dit is bijna een basisbegrip geworden in de Lorwyn kaarten.


Daarnaast zijn er nog supertypen die een toevoeging zijn op een ander kaart type, zoals: 

  • Basic: de elf landen met het type "basic" mogen altijd vaker dan vier keer in een deck worden gebruikt.
  • Legendary: een kaart met het type "legendary", altijd gecombineerd tot "legendary creature", "legendary land" etc. stelt een uniek personage of land voor uit de achtergrondwereld van Magic. Van elke legendary kaart kan maar één kopie tegelijk in het spel zijn.
  • Snow: het kaarttype "snow" (sneeuw) werd geïntroduceerd in de serie Ice-Age en keerde terug in Coldsnap, ook de snow-covered lands hebben toen dit kaarttype gekregen. 
  • World: world enchantments zijn een kaarttype uit de oudere Magicsets, er mag altijd maximaal één world enchantment op tafel liggen.

 

Over het spelDe vijf kleuren