De vijf kleuren

Iedere speler/magiër ontleent zijn of haar kracht aan mana. Voor de meeste kaarten is een bepaalde combinatie van mana van de juiste kleur vereist. Mana wordt voornamelijk geproduceerd door landkaarten. De basislanden die elke speler onbeperkt in zijn deck mag gebruiken zijn opgedeeld in:

  • velden (plains - wit)
  • eilanden (island - blauw)
  • moerassen (swamp - zwart)
  • bergen (mountain - rood)
  • bossen (forest - groen)

 

Deze landen bestaan ook in sneeuwvarianten (snow-covered). Alle andere landen worden aangeduid als niet-basis.

De kleuren van Magic staan op de achterkant van iedere Magickaart in het "pentagram der kleuren". Bovenaan beginnend met de klok mee zijn dit wit, blauw, zwart, rood en groen. De vijf kleuren van Magic zijn ingedeeld zodat elke kleur een raakvlak heeft met twee aangrenzende kleuren en een tegenstelling met twee tegenoverliggende.


 

white-mana-color

Wit heeft de kenmerken

  • Orde: staat tegenover chaos van rood.
  • Licht: staat tegenover duisternis van zwart.

 

 

 

blue-mana-color

Blauw heeft de kenmerken

  • Het kunstmatige: staat tegenover natuur van groen.
  • Water en lucht: staat tegenover vuur en aarde van rood.

 

 

 

black-mana-color

Zwart heeft de kenmerken

  • Duisternis: staat tegenover licht van wit.
  • Dood: staat tegenover leven van groen.

 

 

 

red-mana-color

Rood heeft de kenmerken

  • Vuur en aarde: staat tegenover water en lucht van blauw.
  • Chaos: staat tegenover orde van wit.

 

 

 

green-mana-color

Groen heeft de kenmerken

  • Leven: staat tegenover dood van zwart.
  • Natuur: staat tegenover het kunstmatige van blauw.

 

 

 

Beschrijving van de kleuren

Het verschil tussen deze vijf kleuren is een belangrijk en bepalend aspect van het spel. Naast het feit dat iedere kleur zijn eigen krachten en zwakheden heeft staat iedere kleur ook voor een bepaalde "speelstijl".

  • Wit staat voor orde, organisatie, reinheid, balans, de wet, gerechtigheid en licht. Typische witte creaturen zijn ridders, soldaten, nomaden, helers en engelen. De kracht van een witte magiër ligt in het beschermen en versterken van zijn wezens, het gebruik van veel "goedkope" en zwakkere maar efficiënte wezens, het leggen van restricties op spelers, het verwijderen van "enchantments" en het balanceren van het spel. De zwakheden van wit zijn het moeilijk kunnen verwijderen van de wezens van de tegenstander, de vrij rechtlijnige speelstijl (als een tegenstander eenmaal de tactiek doorheeft en hier een goede verdediging tegen bouwt is het lastig om met wit de speelwijze te veranderen) en het feit dat enkele van de krachtigste witte spreuken op alle spelers eenzelfde (positief dan wel negatief) effect hebben.
  • Blauw staat voor kennis, illusie, rede, dromen, wolken, inventiviteit, manipulatie en bedrog. Blauw staat ook voor de elementen lucht en water. Typische blauwe wezens zijn tovenaars, illusionisten, feeën, vogels en bijna alle onderwaterwezens zoals meerminnen. Verder richten veel blauwe kaarten zich op de magie zelf, door bijvoorbeeld de kaarten van de tegenstander te stelen of zijn spreuken te counteren zodra ze gespeeld worden, oftewel een stokje te steken voor de magie van de tegenstander. Veel blauwe spreuken laten je ook extra kaarten trekken om je hand te versterken. De grootste zwakheden van blauw zijn dat het soms moeite heeft om wezens en betoveringen van de tegenstander die reeds in effect getreden zijn te verwijderen en het feit dat de wezens over het algemeen zwakke basisstatistieken hebben. Blauw moet het voornamelijk van de spreuken hebben.
  • Zwart staat voor dood, duisternis, wanhoop, plagen, egoïsme, ambitie, hebzucht, corruptie en demoralisatie. Typische zwarte wezens zijn ratten, zombies, vampiers, demonen, imps, huurlingen en dodenbezweerders. Zwarte kaarten zijn goed in het doden van wezens, de tegenstander handkaarten laten afleggen en eigen reeds verslagen wezens weer in het spel brengen. Zwart staat erom bekend een flexibele kleur te zijn, zwarte kaarten kunnen eigenschappen hebben die je niet van zwart verwacht. Hier tegenover staat dat deze kaarten meestal extra kosten hebben naast mana, zoals het moeten opofferen van wezens, levenspunten of handkaarten. Dit is de grootste zwakte van zwart. Hiernaast zijn er weinig zwarte kaarten die effectief zijn tegen "enchantments" (spreuken met blijvende effecten). Zwart kan ook wel als een parasiet met voordelen gezien worden.
  • Rood staat voor chaos, vernietiging, oorlog, kunst, passie en razernij. Rood staat ook voor bliksem en de elementen vuur en aarde. Typische rode wezens zijn draken, gobelins, reuzen, barbaren en minotaurussen. Rood heeft ook niet-levende wezens, zoals wezens van steen, vuur of metaal. Rood heeft veel vernietigende kaarten met als thema natuurverschijnselen zoals bliksem en brand. Rode kaarten worden gekenmerkt door speltechnische simpelheid, en direct damage, oftewel spelers en wezens direct schade toebrengen. Om deze redenen spelen veel beginners met compleet rode decks. Rood staat bekend als de snelste van de kleuren en hier moet een speler dan ook goed gebruik van maken. Zwakheden van rood zijn dat het zichzelf moeilijk kan verdedigen tegen spreuken en zijn zwakheden later in het spel.
  • Groen staat voor leven, natuur, groei, instinct, verlangen en onafhankelijkheid. Typische groene wezens zijn natuurlijke wezens (beren, wolven, katachtigen), elven, insecten, wurms (grote draakachtige wormen) en druïden. Groene wezens hebben over het algemeen sterke basisstatistieken. Groen staat bekend om het effectief kunnen vernietigen van "niet-natuurlijke" dingen zoals artefacten en "enchantments" en het efficiënt kunnen verkrijgen van veel mana. Omdat groen voornamelijk draait om het toevoegen van extra krachten en effecten aan wezens heeft het dit ook zijn nadelen. Zwakheden van groen zijn het lastig kunnen vernietigen van een tegenstanders wezens door middel van spreuken en een gebrek aan vernietigende en controlerende spreuken.
  • Goud zijn kaarten die twee of meer kleuren mana vereisen om de kaart te kunnen spelen. Ze komen in sommige series niet voor, maar in de meeste nieuwe series zitten wel een of meerdere "multicolor". Deze kaarten vereisen meestal twee of meer kleuren mana die bij elkaar staan in het pentagram der kleuren (zoals groen met wit), maar het komt ook voor dat er twee kleuren vereist zijn die niet bij elkaar zitten in het pentagram (groen of zwart). Deze kaarten hebben ook meerdere kleuren tegelijk, wat sommige kaarten beïnvloedt, een gouden kaart die zowel groene als witte mana nodig heeft is dus een groene en witte kaart tegelijk. Dus als de speler een witte kaart mag neerleggen door middel van een spreuk dan mag deze kaart neergelegd worden en als een speler een groene kaart mag neerleggen mag hij dezelfde kaart neerleggen als bij de vorige spreuk. Als een speler een witte of groene kaart moet opofferen kan de speler dus deze kaart kiezen. Sommige gouden spells hebben meer dan twee kleuren mana nodig heeft, dan heeft de kaart dus drie, vier of vijf kleuren en dan geldt hetzelfde alleen heeft de kaart dus meer dan twee kleuren.

Als een speler een deck samenstelt, moet een afweging worden gemaakt tussen het spelen met één of meerdere kleuren. Het voordeel van spelen met slechts één kleur is dat er minder kans is op mana-problemen door het niet in de beginhand hebben van bepaalde type landkaarten. Het nadeel van een dergelijk "mono-colored" deck is dat het aantal beschikbare kaarten en spelstrategieën minder is en dat de zwakheden van een kleur niet gecompenseerd kunnen worden.

Er zijn ook talloze kaarten, zoals de gouden "multicolors" die specifiek ontworpen zijn om met meerdere kleuren gebruikt te worden. Er zijn ook bepaalde landen die meerdere kleuren mana kunnen leveren, maar deze hebben meestal ook nadelen. De sterkste landen voor in meerkleurige decks zijn de traditionele "dubbellanden", een serie zeldzame landkaarten uit de eerste series alpha, beta, unlimited en revised. Deze "dubbellanden" waren in staat twee verschillende kleuren mana te produceren zonder enige nadelen.

Over het spelVerschillende soorten kaarten